Ζούμε σε μια χώρα, με πολλές φυσικές ομορφιές και, πολλά μέρη, που αξίζει κανείς να επισκεφτεί! Έτσι βοηθούντος και του καλού καιρού οι εκδρομές είναι μια αγαπημένη συνήθεια. Δυστυχώς όμως ζούμε και σε μία χώρα με πολύ κακές επιδόσεις στον τομέα των οδικών ατυχημάτων.

Τα παιδιά γενικότερα και τα νεογνά ειδικότερα είναι επιβάτες, των οποίων η ασφάλεια δεν εξαρτάται από τις πράξεις ή της παραλήψεις τους, αλλά είναι αποκλειστική ευθύνη των γονέων τους. Οι γονείς έχουν την υποχρέωση να μεταφέρουν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια τα παιδιά τους.

Αναπόσπαστο μέρος της ασφάλειας στο αυτοκίνητο είναι το ειδικό παιδικό κάθισμα. Τα αποτελέσματα των στατιστικών είναι αδιαμφισβήτητα!

Σύμφωνα με τον οργανισμό CDC (Centers for Disease Control and Prevention – Κέντρα για τον Έλεγχο Επιδημιών και Πρόληψης) των ΗΠΑ, η χρήση παιδικού καθίσματος μειώνει την πιθανότητα θανάτου των επιβατών με ηλικία μικρότερη του ενός έτους κατά 71%, ενώ η αντίστοιχη μείωση για τους επιβάτες με ηλικία από 1 μέχρι 4 έτη είναι 54%.

Υπάρχουν διάφορα είδη από παιδικά καρεκλάκια. Η επιλογή εξαρτάται κατά κύριο λόγο από το βάρος του παιδιού.

Τα αποτελέσματα μελέτης, που έγινε από την ασφαλιστική εταιρεία της αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo στη Σουηδία και διήρκεσε από το 1976 μέχρι το 1996 κατέδειξαν, πως μεγαλύτερη ασφάλεια για τους επιβάτες μέχρι την ηλικία των 4 ετών παρέχουν παιδικά καθίσματα, τα οποία είναι τοποθετημένα κοιτάζοντας προς τα πίσω. Έτσι τη Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει τη χρήση καθισμάτων για παιδιά, που τοποθετούνται κοιτάζοντας προς τα πίσω τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 2 ετών.

Η πιθανότητα τραυματισμού της σπονδυλικής στήλης και της κεφαλής είναι υψηλότερη για πολύ νεαρά παιδιά, διότι τόσο τα οστά τους, όσο και οι σύνδεσμοί τους ακόμα αναπτύσσονται. Επιπλέον τα κεφάλι τους είναι σχετικά μεγάλο συγκρινόμενο με το υπόλοιπο σώμα τους και έτσι το σύστημα στήριξης της κεφαλής είναι μάλλον «αδύναμο». Τα παιδικά καθίσματα, που κοιτάζουν προς τα πίσω παρέχουν καλύτερη στήριξη της κεφαλής και της σπονδυλικής στήλης, ενώ παράλληλα εμποδίζουν την βίαιη κάμψη του αυχένα, με το κεφάλι να τινάζεται προς τα μπρος, στο ενδεχόμενο ενός αυτοκινητιστικού ατυχήματος.

Επίσης φαίνεται, πως τα παιδιά μετακινούνται με μεγαλύτερη ασφάλεια, αν το ειδικό κάθισμα είναι τοποθετημένο στο πίσω κάθισμα. Μάλιστα φαίνεται πως η ασφαλέστερη θέση είναι η μεσαία του πίσω καθίσματος.

Υπάρχουν γονείς, που θεωρούν, πως για μικρές μετακινήσεις δεν αξίζει να μπουν στη διαδικασία να ασφαλίσουν το μωρό στο ειδικό κάθισμα: «Εδώ πιο κάτω θα πάω, ούτε πέντε λεπτά δρόμος…..». Μέγα λάθος!

Στατιστικές και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού κατέδειξαν, πως περίπου τα μισά αυτοκινητιστικά ατυχήματα λαμβάνουν χώρα σε απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων από το σπίτι, δηλαδή σε διαδρομές διάρκειας 5 έως 15 λεπτών, ανάλογα με την κίνηση. Μάλιστα το ένα τέταρτο περίπου των ατυχημάτων λαμβάνει χώρα σε απόσταση περίπου 1,5 χιλιόμετρο από το σπίτι, δηλαδή απόσταση «έλα μωρέ εδώ, μέχρι το περίπτερο θα πεταχτώ!». Τα τρία τέταρτα των ατυχημάτων λαμβάνουν χώρα σε απόσταση περίπου 15 χιλιομέτρων από το σπίτι, δηλαδή σε διαδρομές διάρκειας περίπου μισής ώρας. Επομένως ΠΟΤΕ το μωρό στο αυτοκίνητο στην αγκαλιά! ΠΑΝΤΑ δεμένο στο ειδικό κάθισμα!

Τα μωρά δεν είναι καθόλου ασφαλή στην αγκαλιά σας! Για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους, αν ένα αυτοκίνητο κινούμενο με περίπου 50 χιλιόμετρα την ώρα, εμπλακεί σε ατύχημα, το μωρό θα κινηθεί βίαια μπρος τα εμπρός με μία δύναμη, που ισούται περίπου με 30 έως 60 φορές το βάρος του με συνέπειες ολέθριες, τόσο για το ίδιο, όσο και για τους συνεπιβάτες του!

Επομένως, ας υποθέσουμε, πως κρατάτε το νεογέννητο μωράκι σας στην αγκαλιά σας. Ένα νεογέννητο ζυγίζει περίπου 3 κιλά. Άρα στο παραπάνω παράδειγμα, εσείς θα πρέπει να είστε ικανή, προκειμένου να το κρατήσετε, να ασκήσετε δύναμη από 90 κιλά το λιγότερο μέχρι και 180 κιλά! Νομίζετε πως μπορείτε; Φυσικά αυτή η δύναμη θα απαιτείται, αν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χιλιόμετρα την ώρα, ταχύτητα όχι ιδιαίτερα μεγάλη. Αν η ταχύτητα είναι μεγαλύτερη, η δύναμη που θα χρειαστεί, θα είναι εκθετικά μεγαλύτερη!

Φυσικά ο ισχυρότερος παράγων ασφαλείας στο αυτοκίνητο είναι ο οδηγός. Είναι δική του ευθύνη το αυτοκίνητο να είναι σωστά συντηρημένο και ασφαλές, ενώ η ασφαλής οδήγηση είναι η «αμυντική». Πρέπει δηλαδή να θυμόμαστε πως ο δρόμος δεν είναι μέρος για αγώνες και η παραχώρηση της προτεραιότητας δεν είναι «ήττα», ενώ είναι σημαντικό να ακολουθούμε τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Η ασφάλεια του παιδιού στο αυτοκίνητο είναι λοιπόν απόλυτα δική σας ευθύνη. Τηρείτε τους κανόνες ασφαλείας στο αυτοκίνητο και για τον εαυτό σας, δηλαδή οδηγείτε συντηρητικά και φοράτε πάντα ζώνη ασφαλείας, αλλά και για το παιδί σας. Έτσι δεν το προστατεύετε απλά, όσο εσείς είστε ο οδηγός, αλλά το εκπαιδεύετε, να γίνει και αυτό συνετός οδηγός αργότερα και να προστατεύει το ίδιο τον εαυτό του.

Κλείστε ΕΔΩ το ραντεβού σας, για να αντιμετωπίσουμε όποιο γυναικολογικό θέμα, θέμα εγκυμοσύνης ή θέμα υπογονιμότητας σας απασχολεί!

Δείτε ΕΔΩ πότε είναι η πιθανή ημερομηνία τοκετού σας και φροντίστε να έχετε έτοιμο το καρεκλάκι!

Δρ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΩΝ. ΛΥΓΝΟΣ, MSc, PhD
ΜΑΙΕΥΤΗΡ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
Master of Science University College London
Διδάκτωρ Μαιευτικής Γυναικολογίας